لوگوی سایت مصطفی خوش خلق

ارزش های نوشتن و ثبت کردن

ما چگونه میتوانیم از فرصت ها و امکانات محدودمان ، بیشتر و بهتر بهره ببریم و دستاوردهای ارزشمندتری داشته باشیم؟

به احتمال زیاد پرسش بالا برای بسیاری از ما در شرایط مختلف مطرح شده است و باعث شده تا زمان هایی را برای یافتن پاسخ مناسبی برای آن صرف کرده باشیم و به آن فکر کرده باشیم.

شاید از خود پرسیده باشیم که چطور می توانیم راه میانبری پیدا کنیم تا با زحمت و سعی و خطای کمتری بتوانیم سریعتر پیشرفت کنیم و به موفقیت برسیم.

ممکن است که هرکسی بسته به شرایط خاص خودش ، پاسخی برای این سوال به ذهنش برسد و آن را مطرح کند و به اجرا بگذارد.

این سوال برای من هم در شرایط و دوره های مختلف پیش آمده است و سعی کرده ام برای آن پاسخ های مناسبی را پیدا کنم. باید بگویم که نکته ای وجود دارد که پس از چند سال چالش فکری و عملی در ذهن من شکل گرفته است و البته در توصیه های افراد باتجربه در حوزه های مختلف هم کم و بیش آن را شنیده ام و آن را بعنوان یک مورد مشترک در پیشنهادهای افراد مختلف مشاهده کرده ام.

این پیشنهاد را من اینگونه برای خودم یادآوری می کنم و در ذهنم ثبت شده است:

“یک خودکار و دفترچه یادداشت همیشه همراهم داشته باشم تا مطالبی را که به ذهنم میرسد را یادداشت کنم.”

این نکته ساده ای است که شاید در نگاه اول اهمیت آن چندان به نظر نمیرسد، اما کسانی که در حوزه های مختلف دغدغه داشته اند و فکر و ذهنشان مشغول مساله ای بوده است پس از سالها تلاش های فکری و عملی و کسب تجربه های مختلف، به عنوان یک ابزار و روش مفید به سایرین توصیه و پیشنهاد کرده اند.

اما چه امتیازی در یک دفترچه نهفته است؟

برای توضیح و درک بهتر این پیشنهاد به این مثال ها توجه کنید:

فردی را در نظر بگیرید که به دنبال راه اندازی کسب و کار شخصی است و به دنبال ایده های مناسب می گردد و با افراد مختلف صحبت می کند، او میتواند پیشنهادهای دیگران را بشنود و آنچه را به نظرش جالب و سودمند می بیند در دفترچه اش یادداشت کند، همچنین در طول شبانه روز با انواع موضوعات و مسایل برخورد می کند و چون دغدغه او سرمایه گذاری روی ایده جدیدی است، وقتی با این نوع نگاه به اطراف خود نظر می کند ، احتمالا میتواند از مشاهده فضای پیرامونی خود و فعالیت های سایرین ایده های جدید را الهام بگیرد تا نقطه شروعی برای طراحی و راه اندازی کسب و کارش باشد.

طراحی را در نظر بگیرید که میخواهد تمرین طراحی کند و ایده مناسبی را برای طراحی نهایی خود پیدا کند، او میتواند در طول شبانه روز هنگامی که افراد را در حال فعالیت های مختلف مشاهده می کند ، طرح های اولیه ای را از آنچه می بیند، در دفترچه همراهش اتود بزند و بعدا از میان آنها دست به انتخاب بزند.

پژوهشگر و محققی را در نظر بگیرید که روی موضوعی در حال مطالعه منابع کتابخانه ای و مقاله های مختلف است، او عبارات مختلف را از منابع مورد مطالعه اش فیش برداری می کند و در این میان احتمالا نکات بدیع و تازه ای هم به فکرش میرسد و بصورت لحظه ای از ذهنش می گذرد. اواگر این بارقه های ذهنی را یادداشت و ثبت کند، در هنگام تدوین نهایی کارش ، میتواند از میان آنها نکات مفید و تازه ای را در آن بگنجاند و آن را ارزشمندتر کند.

وجه مشترک این یادداشت برداری ها این است که هنگامی که افراد مختلف در جستجوی ذهنی و فکری خود روی موضوعات و مسائلی که روی آنها تمرکز می کنند، در لحظات و زمان های خاص و نامشخصی ممکن است جرقه ها و ایده ها و یافته های نابی داشته باشند بطوری که ذهنشان از آنچه تا بحال بصورت خودآگاه تلاش و تجربه کرده اند و اندوخته اند، ترکیبی خلاقانه و تازه ایجاد می کند و ارائه می کند. اما برای اینکه بتوان از این ترکیب ها و ایده های جدید استفاده کرد، اولین قدم ثبت کردن و ماندگار کردن آنهاست و ابزاز آن هم یک دفترچه یادداشت و خودکار است.

البته امروزه میتوان از تلفن های همراه هم بعنوان یک ابزار ثبتِ آنچه می بینیم و مشاهده میکنیم و یا به ذهن مان خطور می کند بعنوان یک ابزار خوب و کارآمد استفاده کنیم. بخصوص اینکه قابلیت های چندگانه ای شامل نوشتن، ثبت فیلم و تصویر و صدا را یکجا در اختیار ما قرار می دهند.

من شخصا از زمانی که از این روش برای کارهای خودم استفاده کرده ام، نتایج خوبی گرفته ام و ضمن اینکه نوشتن و ثبت کردن نکته ها و دریافت های شخصی برایم به کاری لذت بخش تبدیل شده است، احساس می کنم که فکر و ذهنم هم با این روش کارایی بیشتر و بهتری در مواجهه با مسائل مختلف دارد.

شاید بد نباشد که شما هم برای تمرکز روی موضوعات و مسائلی که دغدغه فکری و ذهنی شماست و دوست دارید که پاسخ های شخصی بهتر و البته متنوع تری را داشته باشید، از این پیشنهاد استفاده کنید و نتیجه اش را امتحان کنید. امیدوارم برای شما هم مثل بسیاری از افراد مفید و سودمند باشد.