لوگوی سایت مصطفی خوش خلق

اهمیت شناخت و توصیف

ما هر روز بلافاصله بعد از بیدار شدن ، تا زمانی که دوباره بخوابیم با موضوعات و مسائل مختلفی روبرو می شویم و در واکنش های مختلفی که به هر یک از آنها نشان می دهیم در صدد حل کردن آنها هستیم.

بسیاری از این مساله ها ساده اند و درمواجهه با آنها ، ما دچار دردسر و مشکلی نمی شویم. مثلا اینکه بیدار شده ایم ، تشنه ایم ، کتری آب را روی اجاق گاز می گذاریم و زیر آن را روشن می کنیم و هنگامی که آب جوش آماده شد برای خودمان چای یا قهوه درست می کنیم و می نوشیم. دچارهیچ فشار و دردسری هم نشده ایم. حتی می توانستیم در مواجهه با مساله تشنگی ، راه حل ساده تری را انتخاب کنیم و فقط یک لیوان آب سرد بنوشیم و حتی انتظار آماده شدن چای را هم برای خودمان حذف کنیم.

بسیاری از مسائل ما این چنین هستند و ما می توانیم برچسب ساده بودن را به آنها بزنیم اما برخی از موضوعات و مسائل هستند که ما برای حل آنها دچار دردسر می شویم و اگر در انتخاب روش ها و گزینه های مختلف موجود دقت نکنیم چه بسا گرفتار مشکلات و مسائل دیگری بشویم.

بعنوان مثال در نظر بگیرید که می خواهید معامله ای را انجام بدهید و خانه یا خودرویی بخرید ، اگر در هنگام خرید به شرایط قرار داد توجه کافی نداشته باشید و یا خانه و خودروی مورد نظرتان را بخوبی بررسی نکرده باشید، احتمال اینکه پس از امضای قرارداد معامله متوجه مواردی شوید که باعث نارضایتی تان می شود ، کم نخواهد بود.

برای پیشگیری از درک و برداشت نامناسب در مواجهه با مسائل مهمی که با آنها روبرو می شویم، روی شناخت دقیق تر آنها تمرکز کنیم و وقت و انرژی بیشتری را برای حل آنها صرف کنیم تا احتمال خطای ما در تصمیم گیری های مهم و تاثیرگذارمان کاهش یابد.

توصیف مساله