لوگوی سایت مصطفی خوش خلق

نجات از بی برنامگی و سرگردانی؛ درباره ارزش روش

در گذشته بصورت پراکنده و بدون برنامه و بسته به احوالات مختلف فکری و احساسی ام کتابی را برای خواندن انتخاب می کردم و آن را از کتابخانه امانت می گرفتم و یا خیلی اوقات بر اساس تبلیغات و جو عمومی اقدام به خرید کتاب می کردم و عموما هم این کتاب ها را نمی خواندم و یا اگر می خواندم هم به مرور زمان از آن ها اندوخته ای در فکر و ذهنم باقی نمی ماند و حاصل این صرف زمان و انرژی چیزی جز هیچ نبود و به قول حافظ آدمی باد به دست بودم.

خوب وقتی چنین بدون برنامه و بدون استراتژی تصمیم گیری و عمل می کردم طبیعی هم بود که پیگیری یک مطلب و موضوع خاص برایم مشکل بود و به راحتی حواسم از یک موضوع پرت می شد و یکباره سرگرم موضوع دیگر می شدم اما پس از چندین سال با این روش کتاب خواندن ، متوجه بی فایده بودن این کار و این روش شدم و البته باید بگویم که در پی این تلاش های بی برنامه، شنیدن چندباره صحبت های آقای شعبانعلی درباره یادگیری یکپارچه و مرتبط، برای من نقطه عطف و تحول اساسی در نوع نگاه به موضوعات و مسائل مربوط به مطالعه و انتخاب کتاب و یادگیری از آنها شد. از آن زمان بود که متوجه اهمیت یادگیری مرتبط و یکپارچه شدم و کم کم آن را در میدان عمل امتحان کردم و شاهد نتایج متفاوت این روش شدم.

از آن پس سعی کردم تا پا از این مسیر و روش مطالعه بیرون نگذارم و حتی شاید بتوانم بگویم که نتوانستم به جز این روش انتخاب و عمل کنم. چون دیگر کتاب هایی را که در ادامه و مرتبط با کتاب های قبلی و مسائل مورد نظرم نباشند، حتی اگر مشهور و پر سر و صدا باشند برایم جذابیتی ندارند و از آنجا که جایی در نقشه و پازل در حال تکمیل مسیر مطالعاتی من ندارند زمان و انرژی ام را صرف آنها نمی کنم و در بین گزینه های انتخاب های من قرار نمی گیرند. در این حالت احساس توانمندی بیشتری در مدیریت زمان و توان خودم می کنم.از آن پس سعی کردم تا پا از این مسیر و روش مطالعه بیرون نگذارم و حتی شاید بتوانم بگویم که نتوانستم به جز این روش انتخاب و عمل کنم. چون دیگر کتاب هایی را که در ادامه و مرتبط با کتاب های قبلی و مسائل مورد نظرم نباشند، حتی اگر مشهور و پر سر و صدا باشند برایم جذابیتی ندارند و از آنجا که جایی در نقشه و پازل در حال تکمیل مسیر مطالعاتی من ندارند زمان و انرژی ام را صرف آنها نمی کنم و در بین گزینه های انتخاب های من قرار نمی گیرند. در این حالت احساس توانمندی بیشتری در مدیریت زمان و توان خودم می کنم.

این وضعیت به این می ماند که خودم را به رشته محکم و نیرومندی بسته باشم که مرا به دنبال خود می کشاند و به راهی که میخواهد و نشان می دهد می برد و خوشحالم که بسته این رشته و زنجیره ام.

احتمال خسته شدن و دست از کار کشیدن همیشه برای انسان وجود دارد اما شاید یکی از جملات و عبارات طلایی و امید بخشی که هرگاه به یادم می آید و باعث می شود تا شخصا از کار مطالعه و بیشتر خواندن و در ادامه دادن این مسیر خسته نشوم و تلاش و طی مسیر برایم چه بسا لذت بخش شود جمله ای بود که در فایل حرفه ای گری جناب شعبانعلی شنیدم و آن عبارت بود از اینکه: “قرار نیست که تک تک لحظات تلاش و تمرین برای حرفه ای شدن شیرین و لذت بخش باشد بلکه نتیجه و دستاورد نهایی آن زحمات است که شیرین و رضایت بخش است.”

در ادامه می خواهم درباره استفاده از روش مطالعه زنجیروار و مرتبط ام مثالی بزنم و تجربه ای را بیان کنم و با خوانندگان این صفحه به اشتراک بگذارم:

شاید یکی از کتاب هایی که ارجاعات و اشاره های آن  خیلی در انتخاب های مستقیم بعدی من برای مطالعه به روش یکپارچه نقش داشت و زمان نسبتا زیادی را صرف مطالعه کتاب ها و موضوعات مرتبط و اشاره شده در آن کتاب کردم، کتاب حدیث نفس نوشته آقای حسن کامشاد بود که مطلب جداگانه ای هم درباره آن نوشته ام. مطالعه این کتاب موجب شد تا چندین کتاب دیگر را در ادامه آن و البته به خاطر اشاره ها و ارجاعاتی که در کتاب آمده بود پیدا کرده و بخوانم از جمله آن کتاب ها عبارتند از: هویت ایرانی و زبان فارسی نوشته شاهرخ مسکوب، پایه گذاران نثر جدید فارسی نوشته خود آقای کامشاد، ارمغان مور نوشته شاهرخ مسکوب ، سرگذشت فلسفه نوشته براین مگی و  با ترجمه آقای کامشاد.

کتاب دیگری که آن هم باعث انتخاب و مطالعه سلسله وار یک مجموعه از کتاب ها برای من شد کتاب ذهن و زبان حافظ نوشته جناب بهاءالدین خرمشاهی بود بطوری که بعد از خواندن آن کتاب، کتاب های : در کوی دوست نوشته شاهرخ مسکوب ، حافظ حافظه ماست نوشته خود آقای خرمشاهی،  هستی شناسی حافظ نوشته داریوش آشوری ، دیروز امروز فردا نوشته محمد علی اسلامی ندوشن را که  به دلایل مختلف آقای خرمشاهی در کتاب خود به آنها یا نویسنده هایشان اشاره کرده بودند را مطالعه کردم و همچنین گفته های ایشان درباره ویژگی های نثر خوب فارسی باعث شد تا با نگاهی تازه تر و علاقه مندانه تر در ادامه به مطالعه نوشته های دکتر رضا داوری اردکانی هم بپردازم. (البته کتاب قرآن پژوهی جناب خرمشاهی را هم در نوبت مطالعه قرار داده ام)

اکنون از تصمیمی که گرفته و روشی که برای مطالعه انتخاب کرده ام ابراز رضایت می کنم و  از اینکه می بینم این مطالعه های با برنامه و روشمندانه نه تنها بی حاصل نبوده بلکه برای من بسیار مفید هم بوده است و اندوخته ذهنی ارزشمندی را کسب کرده ام، خوشحالم و به آینده امیدوار.

پیشنهاد می کنم شما هم این روش را در انتخاب ها و تصمیم هایتان در نظر بگیرید و از مزایای روشمند عمل کردن بهره مند شوید.

از طریق لینک زیر می توانید تصاویر نمودار بخشی از مطالعات من را مشاهده کنید.

نمودار مسیر مطالعاتی من

یارگیری یکپارچه